Pļavas produkti uz šķīvja – kādi ir liellopu gaļas patērētāju paradumi?


Latvijas Dabas fonda projekts GrassLIFE veicis aptauju liellopu gaļas patērētāju vidū, lai ieskatītos mūsu liellopa gaļas patēriņa paradumos. Liellopu audzēšana dabiskajās pļavās ir viens no labākajiem veidiem, kā pļavas atjaunot un apsaimniekot, tāpēc ekstensīvi audzētu un ar zāli barotu liellopu gaļas patērēšana sekmē dabas daudzveidības un pļavu saglabāšanos.

Aptauja februārī veikta internetā, tajā piedalījās 180 liellopu gaļas patērētāji no visas Latvijas.

Viena no aptaujas iniciatorēm, projekta GrassLIFE Pļavas produktu kuratore Krista Baumane atzina, ka rezultāti ir interesanti un iepriecinoši. “Cilvēki ir izsalkuši pēc labas gaļas, un viņiem ir svarīgi kritēriji, ko lielveikali šobrīd nevar apmierināt. Tāpēc izvēlīgi pircēji meklē gaļu skārņos, tirdziņos vai izmanto tiešās piegādes pakalpojumus, ko piedāvā aizvien vairāk zemnieku, tajā skaitā aktīvi  lietojot sociālos tīklus. Mani drusku pārsteidza, ka mazāk kā 10% aptaujas respondentu bija svarīga lopa šķirne, bet tas droši vien tāpēc, ka cilvēki tās nezin. Latvijā  audzē vismaz 19 dažādas gaļas liellopu šķirnes!”

Lai arī aptaujā piedalījās tie cilvēki, kas sevi uzskata par liellopu gaļas patērētājiem, atbildes parādīja, ka šī gaļa tomēr nav ikdienas ēdiens, bet visbiežāk īpaša maltīte. Tā uz jautājumu – cik bieži patērētājs un viņa ģimene ēd liellopu gaļu – 43% atbildēja, ka ēd to pāris reizes mēnesī. 28% teica, ka ēd liellopu gaļu vienu reizi nedēļā, bet 16% norādīja, ka 2-3 reizes nedēļā.

Vaicāti par liellopu gaļas iegādes vietām, lielākā daļa cilvēku (44%) atzina, ka visbiežāk iepērkas lielveikalā, 39% norādīja, ka specializētā gaļas veikalā, 35% – tirgū, bet 26% aptaujāto ir savs zemnieks, kurš piegādā liellopu gaļu pa tiešo. Tiešās pirkšanas pulciņu liellopu gaļas iegādei izmanto 9% aptaujāto.

Pats svarīgākais kritērijs, izvēloties liellopu gaļu, ir uzticēšanās piegādātājam – to atzīmēja 65% patērētāju, 44% pircēju skatās, kāda ir liellopa izcelsmes valsts, 33% būtisks kritērijs ir bioloģiskā sertifikācija, 30% pievērš uzmanību tam, ar ko dzīvnieks ir barots, tikpat daudz – 30% – patērētājiem svarīga ir cena, bet tikai 8% interesējas par iegādājamā liellopa šķirni.

Vai pircējiem ir svarīgi tas, kā viņu iegādātā gaļa ietekmē dabas daudzveidību un klimatu? Lielākā daļa – 48% atbildēja, ka tas ir maznozīmīgi, 38% tas bija nozīmīgi, bet 20% norādīja, ka nesaprot, kāds dabai un klimatam sakars ar gaļu.

Tajā pašā laikā lielākā daļa aptaujāto demonstrē klimatam labvēlīgu attieksmi pret gaļas ēšanu – 79% piekrīt, ka labāk ēst mazāk gaļas, bet kvalitatīvu.

Pasaulē arvien pazīstamāka kļūst ar zāli barotu liellopu gaļa, kas tiek uzskatīta par īpaši kvalitatīvu. Vaicājām, vai Latvijas liellopu gaļas ēdājiem šis termins ir pazīstams? 65% aptaujāto ir dzirdējuši terminu “ar zāli barots lops” un zina, ko tas nozīmē, 17% ir dzirdējuši, bet īsti nezina, ko tas nozīmē, savukārt 17% nav dzirdējuši.

Kādi liellopu gaļas ēdieni ir iecienītākie? Pircēju atbildes rāda, ka pirmajā vietā ir steiks, tam seko maltā gaļa, un tad liela gabalu dažādība – antrekots, šķiņķis, fileja, vaigi, gulašs. Daudzi patērētāji arī atzīmēja, ka pērk astes un kaulus zupai un buljonam. Līdz ar to attiecīgi starp visbiežāk gatavotajiem ēdieniem mājās ir steiks un dažādi maltās gaļas ēdieni – kotletes, burgeri, mērces. Iecienīti arī ir sautējumi, zupas un buljoni. Restorānos aptaujātie visbiežāk izvēlas tieši steiku.

LDF projekta GrassLIFE ietvaros turpināsies izpēte par dabisko pļavu produktiem un to priekšrocībām, tai skaitā, ar zāli barotas liellopu gaļas ietekmi uz dabu, vidi un cilvēku veselību.

Dalīties:

Finansē

Partneri

Komunikācijas partneri